onsdag 8 april 2009

Påskens dessert!

Tänk va man äter egentligen och va gött det är sen då. Mat är livet och särkskilt gott är det hos någon annan......konstigt.......! Just därför ser vi till att vara borta lite i påsk.....först familjen Björk på långfredagen och sen till Hjohanssons på påskafton, förmodligen blir vi kvar där oxå för ingen av oss vill köra hem på natten.......;) Det blir nog hur bra som helst!!!!
Men först ska vi starta upp påskhelgen med barnkalas, så imorgon kl 17 smäller det. Då blir det liv i luckan hemma hos Rosinskan och Big J för då anstormas vi av 7 goa och gla'a kompisar till Linnepinne........åh det blir två intensiva timmar med lekar, mat och bus-JIPPIE!!!!!
Idag var jag inne på Coop och köpte gö-billigt godis, endast 3,90 hg......och som jag köpte! Två rejält fulla påsar blev det och det endast för 89 kr (!!)......vilket klipp! Här ska frossas=)......mmm och jag som redan har ont i en tand och haft det ett tag nu......hmm dax att ringa farbror tandläkare kanske.....ah det tar jag nästa vecka.
I påskens tecken så tänkte jag här rekomendera denna dessert som ett bra avslut på en god middag=)

Annorlunda päronpaj från Montacute
Den serverar åtta.

Pajdeg:
225 g vetemjöl
4 msk strösocker
125 g smör
4 äggulor

Fyllning:
1 kg skalade och tunnskivade päron (äpplen går också bra)

Kolasås:
50 g smör
50 g strösocker
75 g farinsocker
1 dryg dl sirap
1 dryg dl vispgrädde
1 krm vaniljsocker

Smuldeg:
125 g mjöl
125 g havregryn
75 g smör
75 g farinsocker

Värm ugnen till 175 grader.Sikta mjölet till pajdegen med sockret och arbeta snabbt in smör och äggulor. Knåda degen slät och låt den vila i kyl ett tag.Täck sedan en stor pajform med låga kanter med den utkavlade degen och kyl medan du gör iordning sås och smuldeg.Smält smöret till kolasåsen och rör ned strö- samt farinsockret plus sirapen. Låt småkoka under omrörning i fem minuter. Tag kastrullen från spisen och vänd ned grädden samt vaniljsockret. Rör såsen slät och låt den svalna.Nyp hastigt ihop smuldegens ingredienser vid sidan om.Placera de skivade päronen i pajskalet och häll över kolasåsen. Toppa med smuldegen och grädda 35-45 minuter tills pajen fått guldbrun färg.Ät med lättsmält glass eller vaniljsås.

Mmmmm va gott......eller?!
Puss i påsk från mig!

2 kommentarer:

Björken sa...

Är detta en hint om vad du önskar till efterrätt....?!
Isf kan jag säga att du är sent ute, det blir något heeeelt annat. Men gott det också...
Välkomna!

Rosinskan sa...

Ha ha ha du känner mig gumman;)
Jag är helt övertygad om att det blir något gott!!! Puss och kram!

namnteckning